Wednesday, August 29, 2007

Graphics card


Graphics card


Graphics card (kad paparan grafik) pasti sudah tidak asing lagi bagi peminat permainan komputer. Graphic card, juga dikenali sebagai 3D accelerator, video card, video adapter dan banyak lagi, sama seperti namanya, berfungsi untuk memberi paparan 2D dan 3D dinamik pada PC anda – seperti kehalusan tekstur, warna, resolusi dan banyak lagi aspek. Graphics card menawarkan ciri-ciri istimewa yang tidak ditawarkan pada graphics adapter yang dibina pada motherboard (juga dikenali sebagai onboard built-in display chip)
Secara am, graphics card mempunyai satu port (jenis female) untuk penyambungan kabel monitor padanya. Selain itu, terdapat juga port Video-Out yang boleh digunakan untuk paparan di skrin lain, contohnya televisyen dan VCR.
Sehingga kini, terdapat tiga antaramuka graphics card:
PCI: Pada permulaan era permainan 3D, graphics card boleh didapati dalam antaramuka PCI dan disambung pada PCI slot di motherboard. Antara contoh graphics card PCI ialah TNT2 , GeForce2MX keluaran nVidia.
AGP: Slot AGP mulai diperkenalkan khas untuk pemasangan graphics card bagi menggantikan slot PCI. Graphics card AGP menawarkan beberapa kelebihan berbanding dengan graphics card PCI tetuamanya dari segi texture mapping, frame buffer dan banyak lagi.
Slot dan graphics card AGP juga didatangkan dengan beberapa versi, iaitu AGP 1X, AGP 1.1X, AGP 2X, AGP 4X dan AGP 8X. Setiap antaramuka ini menawarkan beberapa peningkatan mengikut urutan digit 1 hingga 8, contonhya dari segi channel operation, maximum data rate, dan penggunaan kuasa yang berbeza-beza.
PCI-Express: Graphics card berantaramuka PCI-E mulai menguasai pasaran pada tahun 2004 dan beransur-ansur menolak popluariti graphics card AGP. Walaupun begitu, graphics card AGP masih menjadi pilihan lantaran harganya yang jauh lebih ekonomi berbanding dengan graphics card PCI-E. PCI-E menawarkan kelajuan dan keupayaan pemprosesan grafik dinamik yang jauh lebih hebat berbanding dengan graphics card AGP.

No comments: