Monday, August 20, 2007

Memasang Antispyware Spybot dan Spywareblaster



Memasang Antispyware Spybot dan Spywareblaster


Di dalam tutorial ini, anda akan menggunakan dua perisian anti-spyware percuma Spyware Blaster dan Spybot - Search and Destroy yang akan memantau pelayar internet anda dari sebarang serangan spyware yang mungkin wujud dan cuba menyerang sistem komputer peribadi anda.
Spyware Blaster1. Pindah terima/download Spyware Blaster di pautan di bawah dan install.
Download Spyware Blaster dari Softpedia.com
2. Seterusnya, lancarkan program Spyware Blaster. ( Klik Start > All Programs > SpywareBlaster > SpywareBlaster) dan anda akan melihat paparan seperti di bawah:
[NOTA: Jika ini adalah kali pertama anda menggunakan perisian ini, maka satu paparan tutorial ringkas akan muncul. Anda boleh melangkau paparan ini.]
3. Pada ruangan Quick Tasks, klik pada ‘Enable All Protection’.
4. Seterusnya, pada ruangan kolum kiri perisian, klik pada Updates. Kemudian, klik pada butang Check for Updates.
5. Tutup perisian Spyware Blaster.
Spybot – Search & Destroy
1. Pindah terima perisian Spybot – Search & Destroy di pautan di bawah:
Download Spybot - Search & Destroy di Softpedia.com
Setelah selesai pindah terima, install perisian Spybot – Search & Destroy.
Kemudian, lancarkan Spybot – Search & Destroy (Start > All Programs > Spybot – Search & Destroy > Spybot – Search & Destroy)
Jika ini adalah kali pertama anda membuka program ini,maka anda akan dipaparkan dengan Wizard untuk menetapkan konfigurasi perisian kepada optimum. Anda boleh memilih untuk mengikuti wizard ini atau anda boleh memilih Cancel.
Berikut adalah langkah-langkah yang boleh dipraktikkan apabila menggunakan Spybot – Search & Destroy:
1. Tekan butang Update (sambungan internet diperlukan) dan sekiranya terdapat update, maka perisian akan memindah terima secara automatik.
2. Kemudian, pada kolum kanan, klik pada ikon Search & Destroy. Kemudian pilih Check for problems. Perisian spybot akan melaksanakan imbasan ke sistem komputer anda. Setelah selesai, tekan butang “Fix selected problems” sekiranya spyware ditemui.
Lakukan langkah-langkah di atas setiap kali anda selesai menggunakan internet, atau sebelum anda mematikan komputer anda. Walau bagaimanapun, untuk langkah 1, anda boleh melakukannya hanya seminggu sekali jika anda menggunakan sambungan internet dial-up.
PILIHAN ANDA: Seterusnya, lengkapkan komputer anda dengan perisian pemantau antispyware. Anda boleh mendapatkan perisian anti-spyware percuma dari Microsoft, iaitu Microsoft Anti-spyware BETA di pautan di bawah:
Download: Microsoft Antispyware BETA di microsoft.com
Sebaik selesai memindah terima perisian tersebut, pasang/install Microsoft Antipsyware ke PC anda.

No comments: