Monday, August 20, 2007

Virus dan Antivirus



Virus dan Antivirus


Sejak akhir-akhir ini peningkatan virus , malware , spyware , worm , spam dan bermacam-macam kategori virus komputer semakin meninggkat.Dalam kategori virus terdapat berbagai-bagai nama yang diberi seperti brontok , trojan , hoak , w32 , exe dan sebagainya.Sebenarnya virus tidak mempunyai nama , nama diberikan oleh mereka yang menjumpainya buat pertama kali.Mereka yang akan memberi nama pada virus tersebut. Akibat dari terkena virus akan mengalami berbagai-bagai efect , ada yang tidak boleh shut down , disable antivirus , disable registry , komputer jadi perlahan , data hilang create folder , locked folder , hilang menu dan sebagainya.
Pada masa dahulu pencipta virus mencipta virus untuk mencari publisiti murahan manakala pencipta virus pada masa sekarang mencari duit.Virus pada masa dahulu dicipta untuk menyerang semua rangkaian komputer diseluruh dunia.Pada masa sekarang virus hanya akan menyerang sesebuah negara atau organisasi sahaja.Sebagai contoh virus brontok hanya menyerang komputer di Asia sahaja.Setiap virus pada masa sekarang akan menyerang semua sistem dalam komputer berbanding virus dahulu hanya menyerang sesetengah sistem pada komputer.
Di Malaysia kebanyakan personal komputer menggunakan perisian Antivirus percuma.Badan-badan kerajaan dan swasta pula menggunakan perisian Antivirus berbayar. Perisian Antivirus berbayar memang boleh dipercayai dari segi security berbeza dengan perisian Antivirus percuma boleh diragui.Antara perisian Antivirus berbayar yang boleh dipercayai seperti Norton Antivirus , TrendMicro , McAfee dan banyak lagi.
Apa yang saya ingin kongsikan mengenai perisian Antivirus percuma.Terdapat banyak perisian Antivirus percuma pada masa sekarang.Ada sesetengah yang tidak boleh dipercayai kerana perisian itu sendiri yang membawa virus ke dalam komputer.Berikut adalah sebahagian perisian-perisian Antivirus percuma yang boleh dipercayai pada pandangan saya.
Grisoft AVG
Awast
Avira AntiVir Personal Edition
ClamWin
Kaspersky Lab
Panda
Terdapat banyak lagi Antivirus percuma pada masa sekarang.Saya cadangkan anda pastikan dahulu samada Antivirus tersebut boleh dipercayai atau pun tidak. Pastikan anda install tidak lebih dari 2 Antivirus pada komputer ini kerana akan menyebabkan komputer akan menjadi perlahan.

No comments: